Nieuwe werkwijze medicatie bij ontslag
Logo

Het afgelopen jaar heeft onze ziekenhuisapotheek gewerkt aan een verbeterde werkwijze met betrekking tot verificatie en overdracht van ontslagmedicatie. 

Na een succesvolle pilot bij een aantal specialismen wordt deze werkwijze ziekenhuisbreed uitgerold; de verwachting is dat vanaf december 2025 alle specialismen werken via deze nieuwe werkwijze:

  • Er wordt een overdracht gemaild vanuit HiX met daarop het actuele medicatiegebruik, lab-waarden en contra-indicaties naar de openbare apotheek.

  • De ziekenhuisapotheek heeft het recht om namens de arts de ontslagrecepten en de overdracht te versturen.

  • Ontslagrecepten worden door de ziekenhuisapotheek, zoveel als mogelijk verstuurd naar de eigen apotheek, waardoor de levering van medicatie in beheer blijft van de eigen apotheek. Het medicatiedossier van patiënten blijft hierdoor compleet en medicatiefouten worden voorkomen.

  • Voor het versturen vindt een controle plaats op de ontslagmedicatie door de ziekenhuisapotheek op volledigheid en juistheid van het medicatiebeleid. Hierbij is extra aandacht voor combinatie en stopdata van onder andere antistollingsmedicatie.

  • Patiënten kunnen sneller met ontslag, bedden zijn eerder weer beschikbaar.

  • Voor vragen is de ziekenhuisapotheek laagdrempelig bereikbaar voor de openbaar apotheker; artsenverklaringen zijn laagdrempelig op te vragen, medicatie inhoudelijke vragen kunnen snel beantwoord worden, je krijgt direct de juiste persoon te spreken, indien noodzakelijk wordt de behandelend arts door de ziekenhuisapotheker ingeschakeld.

  • Het hele proces wordt vastgelegd in het ZIS.

  • De werkwijze is ziekenhuisbreed uitgerold, en wordt vanuit één ziekenhuislocatie voor beide ziekenhuislocaties uitgevoerd

  • Het project wordt uitgevoerd als verbeterdoel van het Franciscus voor de IGJ.

  • Veel positieve reacties vanuit de patiënten, specialisten, verpleging, openbare apotheken